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  • プリウス開発に見るアジャイル開発要素と今時の進め方:続編 / The Agile Development Elements and Current Approach as Seen in Prius Development: Sequel

    弊社の伝説の開発のひとつ、スクラムの源流でもある、初代プリウスについて、当時の開発者たちが語る熱く、時には洩れる本音のトークを紹介します。また日本を代表するアジャイルコーチの皆さんと、温故知新の心構えでこれらを分析しました。開発者たちのトークに、いくつかの共通ワードが存在し、それがスクラムの源流と繋がっている所まで整理できたので解説します。更に、変化の時代、環境変化に対し、ハードウェア開発をどう進めるべきか? いまどきの取り組みを現場の開発者たちの声と共にお届けいたします。本内容は、スクフェス三河「初代プリウスにみるアジャイル開発の要素と現代の環境での進め方について」の続編という位置付けになります。 / We will introduce passionate and occasionally candid discussions by the developers of our lege

      プリウス開発に見るアジャイル開発要素と今時の進め方:続編 / The Agile Development Elements and Current Approach as Seen in Prius Development: Sequel
    • 開発生産性の現在地点~エンジニアリングが及ぼす多角的視点 / Current status of development productivity

      2024/2/15 Developers Summit 2024 登壇資料 https://event.shoeisha.jp/devsumi/20240215

        開発生産性の現在地点~エンジニアリングが及ぼす多角的視点 / Current status of development productivity
      • 開発生産性、上から見るか 下から見るか / development productivity and cognitive science

        Another works社が主催した Developers Meetup 急成長ベンチャーが向き合う「開発生産性」 というイベントでの登壇資料です https://anotherworks.connpass.com/event/294517/ SmartHR基本機能というプロダクトにおいて取り組んできたことを認知科学の観点から見てみる、というお話でした。

          開発生産性、上から見るか 下から見るか / development productivity and cognitive science
        • ZOZOTOWNにおける開発生産性向上に関する取り組み / Initiatives to Improve Development Productivity at ZOZOTOWN

          ■ ZOZOエンジニア向け会社説明資料 https://speakerdeck.com/zozodevelopers/company-deck ■ 運用改善によるチームパフォーマンス向上のための取り組み https://techblog.zozo.com/entry/operational-improvements-tips ■ GitHub Copilotの全社導入とその効果 https://techblog.zozo.com/entry/introducing_github_copilot

            ZOZOTOWNにおける開発生産性向上に関する取り組み / Initiatives to Improve Development Productivity at ZOZOTOWN
          • VSCode + WSL makes Windows awesome for web development

            I’m kinda shocked. Windows actually got good for web developers. Between VSCode, WSL, and Intel’s latest desktop chips, I’ve been living with a PC for over a week that runs my programming tests faster than an M3 Max, ships with an excellent window manager out-the-box, and generally feels like a completely viable alternative to macOS for working with the web. Hell, not just viable, but better in ma

              VSCode + WSL makes Windows awesome for web development
            • 開発組織のOKRの作り方 / OKR in a development division

              OKRと「測りすぎ」 〜なりたい姿を、「測りすぎ」ないようにしながらどう追いかけるか〜/OKR and the tyranny of metrics

                開発組織のOKRの作り方 / OKR in a development division
              • A Modern C Development Environment

                Sometimes, C/C++ projects have a long development cycle. When working on such a project, it can be easy to take our development environment for granted, and forget about the effort invested in its bring-up. The build environment works like magic, the test framework is neatly integrated, and the CI/CD pipeline relieves us of tedious, repetitive tasks. For me, all it took was a simple thought: How d

                  A Modern C Development Environment
                • 使われないものを作るな!出口から作るデータ分析基盤 / Data Platform Development Starting from the User Needs

                  本資料は Tech Play イベント『データ基盤運用の工数削減に効いた俺的ベストプラクティス データマネジメントの勘所』での登壇資料です。 https://techplay.jp/event/940296 データ基盤を構築する際、多くの人が最初にdbt、BigQuery、troccoといったツール名を思い浮かべるかもしれません。しかし、ビジネス価値を生み出すデータ基盤を開発するためには良いツールを選定するだけでなく、「どの技術をいつのタイミングで導入するか」「関係者をどのように巻き込むか」といった観点も重要です。この発表では、製造業のDXを進めるCADDiが直面したデータの課題と、利用状況に合わせて段階的にデータ基盤を拡充していった過程についてご紹介します。

                    使われないものを作るな!出口から作るデータ分析基盤 / Data Platform Development Starting from the User Needs
                  • Deep Dive 大規模システムアーキテクチャ/開発組織エンジニアリング / Deep Dive Large-Scale System Architecture, Development Organization Engineering

                    学生向けのイベント技育祭2024にて、大規模システムにおけるアーキテクチャの触りをお話したものです。 ビギナー向けなのでそれほど深いお話はしておりません。 【アブストラクト】 本トークでは大規模システムアーキテクチャで考慮すべき事柄とそれを実現する技術スタックや運用システムを深堀りし、それらを実現するための組織の構築をアーキテクト視点でお話します。大規模システムならでは難解な課題とそれを乗り越えるエンジニアリングの力の片鱗をキャッチアップしましょう。 詳細は以下をどうぞ。 https://talent.supporterz.jp/geeksai/2024spring/ # URL YouTube: https://www.youtube.com/c/narusemi HomePage: https://nrslib.com Twitter: https://twitter.com/nrsl

                      Deep Dive 大規模システムアーキテクチャ/開発組織エンジニアリング / Deep Dive Large-Scale System Architecture, Development Organization Engineering
                    • 開発だけアジャイルな状況を越えて顧客のアウトカムにつなげる一歩/next step in agile development agile japan 2023

                      「めちゃくちゃ勉強してソフトウェア開発も、アジャイルな開発もできるようになってきた! ところがせっかくうまくできるようになったけど、顧客への貢献にはなかなか繋がらない…」こんな悩みををよく聞きます。 この10年間でスクラムなどのアジャイルに関する情報やノウハウは増え、社会的な理解も広がり、その結果アジャイルははじめやすく、習熟もしやすくなっています。開発チームは急速に学習し、能力が高められやすい状況にあります。 ところがプロダクト価値の観点から見ると、開発チームも社内の他部署も、そして顧客も不満を持っていることがあります。せっかくアジャイルな活動ができるようになっても、プロダクト価値に繋げるまでにいたっていないことが多々あります。 本セッションでは、プロダクトという観点からアジャイルを捉え直し、開発チームや社内の他部署、顧客も満足するためのお話をします。 プロダクトマネジメントなど過去の登

                        開発だけアジャイルな状況を越えて顧客のアウトカムにつなげる一歩/next step in agile development agile japan 2023
                      • GitHub - google/aside: 🚀 Apps Script development with formatting, linting, testing and more!

                        Apps Script in IDE (ASIDE) supports modern, robust and scalable Apps Script development by providing a framework for a local coding environment capable of formatting, linting, testing and much more. Here are the main features: TypeScript Write your code in TypeScript. It will be automatically compiled and bundled when deploying Formatting / Linting Leverage the power of ESLint and Prettier to enfo

                          GitHub - google/aside: 🚀 Apps Script development with formatting, linting, testing and more!
                        • エンジニアゼロの組織から内製開発の DX をどう実現したのか / How did we achieve DX in in-house development in an organization with zero engineers?

                          エンジニアゼロの組織から内製開発の DX をどう実現したのか / How did we achieve DX in in-house development in an organization with zero engineers?

                            エンジニアゼロの組織から内製開発の DX をどう実現したのか / How did we achieve DX in in-house development in an organization with zero engineers?
                          • 大規模言語モデルのFine-tuningによるドメイン知識獲得の検討 - Preferred Networks Research & Development

                            本記事は、2023年夏季インターンシッププログラムで勤務された竹田悠哉さんによる寄稿です。 はじめに 2023年度のPFN夏季インターンに参加した、東京大学大学院工学系研究科の竹田悠哉と申します。学部では画像生成の研究をしていましたが、技術の社会実装をより俯瞰的に学びたいと思い、現在は技術経営戦略学専攻で教育工学の研究をしています。 インターンでは「機械学習技術の社会実装」をテーマに、LLM(Large Language Model)にドメイン知識を習得させることに取り組みました。様々な設定において、主に英語で学習されたモデルであるLLaMA2に対して日本語のデータでのFine-tuningを行い、LoRAやInstruction Tuning、ドメイン知識の習得に関する知見を得ることができたと思います。本記事では、そこで利用した技術の紹介と、日本語におけるドメイン知識の習得に関する実験、

                              大規模言語モデルのFine-tuningによるドメイン知識獲得の検討 - Preferred Networks Research & Development
                            • Steamworks Development - AI Content on Steam - Steam News

                              © Valve Corporation. All rights reserved. All trademarks are property of their respective owners in the US and other countries. Privacy Policy |  Legal |  Steam Subscriber Agreement |  Refunds

                                Steamworks Development - AI Content on Steam - Steam News
                              • 日本語LLMベンチマークと自動プロンプトエンジニアリング - Preferred Networks Research & Development

                                大規模言語モデル (LLM) は日進月歩で進化しており、日本語の理解能力についても多くの言語モデルがしのぎを削っています。先日PFNからも、日英2言語を併せた能力で世界トップレベルの性能を示す言語モデルPLaMo-13Bを公開*しました。 一方で、LLMを実際のタスクに適用する場合には、事前学習モデルやファインチューニングによる改善もさることながら、プロンプトの違いが性能を大きく左右します。本稿ではプロンプトを自動的にチューニングすることによって、LLMの能力を最大限に引き出し、与えられた課題の精度をどこまで高められるのかを検証します。 * 本稿で解説するプロンプトチューニング技術は、PLaMo-13B公開時の性能評価には用いていません。 プロンプトエンジニアリングについて LLMを使ったチャットシステムでは、ユーザーからの問い合わせ内容を改変してLLMに入力することがあります。例えば、図

                                  日本語LLMベンチマークと自動プロンプトエンジニアリング - Preferred Networks Research & Development
                                • GitHub - gibbok/typescript-book: The Concise TypeScript Book: A Concise Guide to Effective Development in TypeScript. Free and Open Source.

                                  The Concise TypeScript Book provides a comprehensive and succinct overview of TypeScript's capabilities. It offers clear explanations covering all aspects found in the latest version of the language, from its powerful type system to advanced features. Whether you're a beginner or an experienced developer, this book is an invaluable resource to enhance your understanding and proficiency in TypeScri

                                    GitHub - gibbok/typescript-book: The Concise TypeScript Book: A Concise Guide to Effective Development in TypeScript. Free and Open Source.
                                  • GitHub - cezaraugusto/extension.js: 🧩 Plug-and-play, zero-config, cross-browser extension development tool.

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                                      GitHub - cezaraugusto/extension.js: 🧩 Plug-and-play, zero-config, cross-browser extension development tool.
                                    • The Development of the C Language

                                      The Development of the C Language* Dennis M. Ritchie Bell Labs/Lucent Technologies Murray Hill, NJ 07974 USA dmr@bell-labs.com ABSTRACT The C programming language was devised in the early 1970s as a system implementation language for the nascent Unix operating system. Derived from the typeless language BCPL, it evolved a type structure; created on a tiny machine as a tool to improve a meager progr

                                      • Introducing Project IDX, An Experiment to Improve Full-stack, Multiplatform App Development

                                        Introducing Project IDX, An Experiment to Improve Full-stack, Multiplatform App Development Posted by Bre Arder, UX Research Lead, Kirupa Chinnathambi, Product Lead, Ashwin Raghav Mohan Ganesh, Engineering Lead, Erin Kidwell, Director of Engineering, and Roman Nurik, Design Lead These days, getting an app from zero to production – especially one that works well across mobile, web, and desktop plat

                                          Introducing Project IDX, An Experiment to Improve Full-stack, Multiplatform App Development
                                        • 継続事前学習による金融ドメイン特化LLMの構築の検証 - Preferred Networks Research & Development

                                          この記事は、金融チームエンジニアの今城(@imos)と金融チームリサーチャーの平野(@_mhirano)による寄稿です。 概要 本稿では、ドメインに特化したLLMの構築の一環として、金融ドメイン特化のLLMの構築の検証を行いました。継続事前学習によるドメイン知識の獲得を模索し、特定のドメイン向けに専用のパラメータ数が多い高性能なLLMを提供を可能にすることを目指します。 実験では、nekomata-14bとPFNで構築した金融に特化したデータセットを用いて、継続事前学習を実施しました。 継続事前学習の結果として、金融ベンチマーク性能が向上することが確認できました。 出力の差としては、Instruction Tuningを施していないため、大きな差は見られないものの、一定の差が見られるケースもありました。 継続事前学習後のモデルは、https://huggingface.co/pfnet/n

                                            継続事前学習による金融ドメイン特化LLMの構築の検証 - Preferred Networks Research & Development
                                          • [2023/10/06 - Four Keysで改善する開発生産性] フロントエンド開発における、 デプロイ頻度を上げるための テスト設計と仕組みづくりのヒント / Tips for designing and structuring tests to increase deployment frequency in front-end development

                                            2023/10/06にオンラインでタイミーさんと共同開催させてもらった「Four Keysで改善する開発生産性〜データ・モバイル・フロントエンド〜」での資料です。 https://uzabase-tech.connpass.com/event/294494/ === セクション② フロントエンド開発における、デプロイ頻度を上げるためのテスト設計と仕組みづくりのヒント https://www.youtube.com/live/mrfTRtL8gOI?feature=shared&t=1856

                                              [2023/10/06 - Four Keysで改善する開発生産性] フロントエンド開発における、 デプロイ頻度を上げるための テスト設計と仕組みづくりのヒント / Tips for designing and structuring tests to increase deployment frequency in front-end development
                                            • How GitHub Copilot Transforms Development Productivity

                                              【ハイブリッド開催】GitHub Copilotで拓く開発生産性 https://timeedev.connpass.com/event/292962/ 事例セッション「GitHub Copilotで開発生産性はどのように変わるのか」

                                                How GitHub Copilot Transforms Development Productivity
                                              • TypeScript Custom GitHub Action Development Tips

                                                GitHub Actions における JavaScript/TypeScript Custom Action の開発・運用知見を紹介します! 2024-05-16 GitHub Actions Meetup Tokyo #3 にて発表 https://gaugt.connpass.com/event/317178/ 会場:株式会社サイバーエージェント Abema Towers YouTube 配信アーカイブ https://www.youtube.com/watch?v=mR684-oSAJw

                                                  TypeScript Custom GitHub Action Development Tips
                                                • GitHub - wesql/wescale: WeScale is a database proxy that cares about your application, the development experience, and supports OnlineDDL.

                                                  Connection Management: WeScale efficiently manages connections to your database, reducing the overhead on your application and improving performance. WeScale relieves you of the worry of the max_connection problem in your database. Read Write Split: WeScale simplify application logic by automatically routing read queries to read-only nodes and write queries to the primary node. This is achieved by

                                                    GitHub - wesql/wescale: WeScale is a database proxy that cares about your application, the development experience, and supports OnlineDDL.
                                                  • software-development/commit-messages.md at master · aaronjensen/software-development · GitHub

                                                    You signed in with another tab or window. Reload to refresh your session. You signed out in another tab or window. Reload to refresh your session. You switched accounts on another tab or window. Reload to refresh your session. Dismiss alert

                                                      software-development/commit-messages.md at master · aaronjensen/software-development · GitHub
                                                    • 深層学習のための分散キャッシュシステム - Preferred Networks Research & Development

                                                      エンジニアの上野です。Cluster Servicesチームという、PFNのKubernetesベースの機械学習基盤を開発・運用するチームに所属して、基盤の改善や新機能の開発に務めています。本記事では、深層学習における学習データセット読み込み速度の改善を目指して開発し、現在もKubernetes上で運用中の分散キャッシュシステムを紹介します。 PFNの機械学習基盤については、ブログ「2022年のPFNの機械学習基盤」もご参照ください。 深層学習における学習データセット読み込み 深層学習を高速化するため、深層学習に向いたアクセラレータの開発が日々続けられています。PFNで開発しているMN-Coreシリーズや、NVIDIA社製GPUもそのひとつです。これらのアクセラレータは高速に行列演算を行うことができ、深層学習の1イテレーションにかかる時間を高速化、ひいては深層学習を活用する研究開発全体を加

                                                        深層学習のための分散キャッシュシステム - Preferred Networks Research & Development
                                                      • LangChain for LLM Application Development

                                                        Learn LangChain directly from the creator of the framework, Harrison Chase Apply LLMs to your proprietary data to build personal assistants and specialized chatbots In LangChain for LLM Application Development, you will gain essential skills in expanding the use cases and capabilities of language models in application development using the LangChain framework. In this course you will learn and get

                                                          LangChain for LLM Application Development
                                                        • How we built the Grafbase local development experience in Rust

                                                          How we built the Grafbase local development experience in Rust Grafbase provides an edge-native GraphQL platform that combines multiple data-sources into a single API and includes a serverless database, search, edge caching, preview environments and much more. Around May 2022 we started working on a local development experience, written in Rust, to mirror this functionality locally and allow you t

                                                            How we built the Grafbase local development experience in Rust
                                                          • 【2023年版】数あるSwiftの非同期処理の実現方法をきちんと理解した上で使い分けよう - machio Development Diary

                                                            これは Qiita iOS Advent Calendar 2023 の13日目の記事です。 概観 背景 こんな人へ向けた記事 この記事で扱う非同期処理の実現方法 GCDを用いた非同期処理 GCDとは DispatchQueue DispatchQueueへのタスク引き渡し DispatchQueueの優先度 DispatchQueueの分類 (Private Dispatch Queue) GCDの使い方 Operation、OperationQueueクラスを用いた非同期処理 Operation、OperationQueueクラスとは Operation、OperationQueueクラスの使い方 タスクの定義とキューへの追加 タスク間の依存関係の設定 タスクのキャンセル GCDとの比較 余談:Operationクラスは単体でも実行できる Threadクラスを用いた非同期処理 Thre

                                                              【2023年版】数あるSwiftの非同期処理の実現方法をきちんと理解した上で使い分けよう - machio Development Diary
                                                            • PLaMo-13Bを公開しました - Preferred Networks Research & Development

                                                              Preferred Networksでは、9月28日にPLaMo-13Bという大規模な言語モデル (LLM) を公開しました。公開されている他のモデルと比較して、日英2言語を合わせた能力で世界トップレベルの高い性能を示しています。実際に学習を回すまでの技術開発には自社スーパーコンピューターであるMN-2を利用し、学習はAI橋渡しクラウド(AI Bridging Cloud Infrastructure、ABCI) の”第一回 大規模言語モデル構築支援プログラム”を利用して行いました。 今後、PLaMo-13Bを基にした事前学習モデルや、指示学習を行ったモデルについても公開を予定しています。 PLaMo-13Bの概要 PLaMo-13Bは約130億個のパラメータからなる言語モデルです。 PLaMo-13Bは日本語・英語の2つの言語のベンチマークタスクで高い性能を示しています。日本で使われるL

                                                                PLaMo-13Bを公開しました - Preferred Networks Research & Development
                                                              • 生成AI・LLM時代における 機械学習エンジニアとしてのキャリア戦略・開発戦略 / my-career-and-development-strategies-for-ml-engineer-2024

                                                                2024年03月28日 ML Career Night #1|生成AI時代の機械学習エンジニアのキャリア戦略 (https://tech-track.connpass.com/event/304056/) におけるLT資料です。 私の考えている、生成AI・LLM時代における機械学習エンジニアとしてのキャリア戦略や開発戦略について紹介しました。

                                                                  生成AI・LLM時代における 機械学習エンジニアとしてのキャリア戦略・開発戦略 / my-career-and-development-strategies-for-ml-engineer-2024
                                                                • GitHub - valkey-io/valkey: A new project to resume development on the formerly open-source Redis project. We're calling it Valkey, since it's a twist on the key-value datastore.

                                                                  You signed in with another tab or window. Reload to refresh your session. You signed out in another tab or window. Reload to refresh your session. You switched accounts on another tab or window. Reload to refresh your session. Dismiss alert

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                                                                  • Agile and Iterative Development: Lessons from 20 Years of Ninja-style Testing

                                                                    Agile and Iterative Development: Lessons from 20 Years of Ninja-style Testing

                                                                      Agile and Iterative Development: Lessons from 20 Years of Ninja-style Testing
                                                                    • 再計算を用いたMN-Core向けコンパイラの最適化 - Preferred Networks Research & Development

                                                                      私がPFNに入ってから知った、もっとも好きな技術トピックの一つである、MN-Core™向け再計算のご紹介をします。再計算(recomputation、rematerializationやcheckpointingなどのキーワードで呼ばれることもあります)は、その名の通り同じ計算を複数回することで、GPUメモリを節約するために再計算を利用するテクニックは広く知られています。PFNでも、再計算を使ったメモリ節約アルゴリズムに取り組み、実際の事業でフル活用しています。 MN-Core向けの再計算は、消費メモリ削減でなく、高速化を主目的としています。再計算で計算する量が増えるにも関わらず、高速化が達成できるというのが、私がとても面白いと思う点です。カラクリを紹介していきます。 MN-Coreは、DRAMとSRAMの二種類のメモリを持ち、使えるリソースをとにかく演算器に費やしているのが特徴のアクセラ

                                                                        再計算を用いたMN-Core向けコンパイラの最適化 - Preferred Networks Research & Development
                                                                      • GitHub - microsoft/windows-drivers-rs: Platform that enables Windows driver development in Rust. Developed by Surface.

                                                                        This repo is a collection of Rust crates that enable developers to develop Windows Drivers in Rust. It is the intention to support both WDM and WDF driver development models. This repo contains the following crates: wdk-build: A library to configure a Cargo build script for binding generation and downstream linking of the WDK (Windows Driver Kit). While this crate is written to be flexible with di

                                                                          GitHub - microsoft/windows-drivers-rs: Platform that enables Windows driver development in Rust. Developed by Surface.
                                                                        • Overview - Crux: Cross-platform app development in Rust

                                                                          Overview Crux is an experimental approach to building cross-platform applications with better testability, higher code and behavior reuse, better safety, security, and more joy from better tools. It splits the application into two distinct parts, a Core built in Rust, which drives as much of the business logic as possible, and a Shell, built in the platform native language (Swift, Kotlin, TypeScri

                                                                          • GitHub - SciPhi-AI/R2R: A framework for rapid development and deployment of production-ready RAG systems

                                                                            You signed in with another tab or window. Reload to refresh your session. You signed out in another tab or window. Reload to refresh your session. You switched accounts on another tab or window. Reload to refresh your session. Dismiss alert

                                                                              GitHub - SciPhi-AI/R2R: A framework for rapid development and deployment of production-ready RAG systems
                                                                            • GitHub - langgenius/dify: An Open-Source Assistants API and GPTs alternative. Dify.AI is an LLM application development platform. It integrates the concepts of Backend as a Service and LLMOps, covering the core tech stack required for building generative

                                                                              You signed in with another tab or window. Reload to refresh your session. You signed out in another tab or window. Reload to refresh your session. You switched accounts on another tab or window. Reload to refresh your session. Dismiss alert

                                                                                GitHub - langgenius/dify: An Open-Source Assistants API and GPTs alternative. Dify.AI is an LLM application development platform. It integrates the concepts of Backend as a Service and LLMOps, covering the core tech stack required for building generative
                                                                              • Game Development Post-Unity

                                                                                My tenure in the game industry was working on game engine code, not with game engine code. As a result, I do not have any first-hand experience choosing an off-the-shelf game engine. It’s not a decision I’ve ever had to make, and I don’t keep up with the latest developments across the myriad of engine options. But I do follow game business trends to a certain extent, and for well over a year now,

                                                                                  Game Development Post-Unity
                                                                                • スクラムを通じてアジャイル開発の良さに気づいたPMのはなし / The story of a PM who realized the goodness of Scrum Agile development

                                                                                  スクラムフェス大阪2023(2023/07/01) https://www.scrumosaka.org/

                                                                                    スクラムを通じてアジャイル開発の良さに気づいたPMのはなし / The story of a PM who realized the goodness of Scrum Agile development