Since the fall of the Soviet Union, Russia’s international military operations have focused almost exclusively on its neighbors, former Soviet republics. One pattern is clear: interventions that inflame conflict and create permanently tense and unstable “frozen zones,” allowing Russia to exert influence and confound its opponents and, often, its rivals in the West. The Kremlin has said that it is
かつてロシア革命の指導者レーニンは「鉄道が止まったら、おしまいだ!」と発言したという。日本でも近年インフラ輸出が叫ばれるようになり、再び鉄道の持つ重要性に注目が集まりつつある。 そもそも鉄道の持つ社会的意味は単なる交通インフラにとどまらないことは昨今の様々な動きを見ても自明である。鉄道はまさに近代国家にとって死活的な戦略インフラである。 現代の国家において国境の持つ重要性は改めて指摘するまでもないだろう。鉄道とはまさに国境と並んで、人為的に地上に引かれるもう1つの線にほかならない。 日本では国鉄の民営化以降は国家と鉄道はあまり結びつかないかもしれないが、ユーラシア政治においても鉄道路線の重要性は昔も今も論を俟たない。今回はコーカサスにおける鉄道の問題について触れてみたい。 ユーラシア大陸のただ中にあるコーカサスは古来より東西南北の様々な交通ルートが交差する場所である。これから見ていくように
Shadow of Ukraine conflict will loom heavily over Riga conference, showing flagship programme to woo eastern Europe away from Moscow to be in turmoil A summit in Riga this week is likely to highlight the failure of the EU’s flagship programme designed to entice six former Soviet states out of Moscow’s orbit and into the embrace of Brussels. The Eastern Partnership scheme was set up in 2009 in resp
リリース、障害情報などのサービスのお知らせ
最新の人気エントリーの配信
処理を実行中です
j次のブックマーク
k前のブックマーク
lあとで読む
eコメント一覧を開く
oページを開く